Statut Opolskiej Federacja Organizacji Pozarządowych „Razem”
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
- Opolska Federacja Organizacji Pozarządowych „Razem” zwana dalej Federacją jest stowarzyszeniem i zrzesza organizacje pozarządowe działające na terenie województwa opolskiego.
- Siedzibą Federacji jest Miasto Krapkowice.
- Federacja działa zgodnie z Prawem o Stowarzyszeniach oraz własnym statutem.
- Federacja reprezentuje wyłącznie swoich członków, może także działać na rzecz innych organizacji pozarządowych, instytucji publicznych, wyższych uczelni i przedsiębiorstw w zakresie budowy społeczeństwa obywatelskiego na terenie Opolszczyzny.
- Działalność Federacja odbywa się w oparciu o zasady: dobrowolności, partnerstwa, otwartości i suwerenności organizacji członkowskich.
- Terenem działania Federacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
- Federacja może być członkiem innych organizacji krajowych i międzynarodowych o podobnych celach statutowych.
- Federacja do realizacji swoich celów statutowych może otwierać biura i zatrudniać pracowników.
Rozdział 2
Cele i formy działania
§ 2
Celem Federacji jest:
- wspieranie i rozwój społeczeństwa obywatelskiego na terenie Opolszczyzny,
- realizacja zadań pożytku publicznego w obszarze:
- pomocy społecznej, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób;
- działalności charytatywnej;
- podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
- działalności na rzecz mniejszości narodowych;
- ochrony i promocji zdrowia, w tym zapobiegania uzależnieniom oraz HIV/AIDS;
- działania na rzecz osób niepełnosprawnych;
- promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy, a także działania na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i wykluczonych społecznie;
- upowszechniania i ochrony praw kobiet oraz nieletnich, a także działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
- działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
- działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
- nauki, edukacji, oświaty i wychowania;
- krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;
- kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;
- upowszechniania kultury fizycznej i sportu;
- ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
- porządku i bezpieczeństwa publiczne oraz przeciwdziałania patologiom społecznym;
- upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
- działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
- promocji i organizacji wolontariatu;
- działalności wspomagającej technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe w zakresie określonym w powyższych podpunktach,
- wspólne tworzenie zintegrowanego i spójnego wizerunku gmin i powiatów województwa opolskiego jako środowiska przyjaznego dla mieszkańców i wspierającego aktywność społeczną,
- rozwijanie współpracy i standardów działania oraz umacnianie poczucia tożsamości środowiska organizacji pozarządowych,
- kształtowanie sprzyjających postaw społecznych wobec organizacji pozarządowych i budowanie ich rzetelnego wizerunku, a także wspierania nowopowstałych inicjatyw i organizacji pozarządowych oraz tworzenia klimatu współpracy i zdrowej konkurencji, w celu jak najlepszego wykonywania zadań na rzecz środowiska lokalnego,
- stworzenie platformy informacyjnej nt. podejmowanych inicjatywach własnych poprzez stworzenie bazy pomysłów, ewidencję zasobów oraz wzajemne wspieranie się w zakresie merytorycznym, technicznym i/lub finansowym w miarę możliwości swojego potencjału,
- wspieranie się w miarę możliwości poprzez wzajemne, nieodpłatne użyczanie i wymianę własnych zasobów kadrowych, finansowych, materialnych np. w postaci porad prawnych, usług księgowych, udostępniania lokali i sprzętu itp. oraz tworzenie płaszczyzny do wzajemnej komunikacji, wzajemnego wspierania się w sytuacjach trudnych,
- godne i uzgodnione reprezentowanie interesu województwa opolskiego i tworzących go jednostek samorządowych poza jego granicami poprzez realizację projektów partnerskich, ponadlokalnych i ponadnarodowych; wzajemne wspieranie się w w/w inicjatywach,
- działanie na rzecz partnerskiej współpracy organizacji pozarządowych z administracją publiczną wszystkich szczebli, wspieranie działalności organizacji członkowskich,
- reprezentacja organizacji pozarządowych należących do Federacji wobec sektora publicznego i innych środowisk,
- działanie na rzecz innych organizacji pozarządowych nie będących członkami Federacji, instytucji publicznych, wyższych uczelni i przedsiębiorstw w zakresie budowania relacji współdziałania z władzami publicznymi,
- nawiązywanie współpracy i wymiana doświadczeń z partnerami krajowymi i zagranicznymi.
§ 3
Cele i formy działania Federacji określone w § 2 realizowane są w szczególności przez:
- dbałość o przestrzeganie przez członków Federacji wspólnie ustalonych standardów działania, oraz zasad określonych w przyjętym przez Walne Zebranie Kodeksie Etycznym,
- tworzenie warunków do wymiany zarówno doświadczeń jak i zasobów, a także upowszechnianie sprawdzonych rozwiązań oraz wprowadzenia systemu spotkań i debat w celu omawiania bieżących kwestii problemowych, służących określeniu celów i form współpracy, prowadzonych w duchu wzajemnego szacunku, poszanowania reguł kultury dyskusji,
- zbieranie informacji na temat zasad i praktyk związanych z dostępnością środków finansowych dla organizacji pozarządowych, w tym środków pomocowych z UE,
- aktywne uczestnictwo w procedurach dotyczących tworzenia prawa lokalnego, opracowywania planów, programów i strategii rozwoju lokalnego, w zakresie leżącym w polu zainteresowania Federacji i ich członków.
- prowadzenie działań diagnostycznych, badawczych i promocyjnych,
- inicjowanie działań na rzecz budowania rzetelnego wizerunku organizacji pozarządowych, w szczególności poprzez przygotowanie strategii informacyjnych dotyczących sektora organizacji pozarządowych,
- upowszechnianie wiedzy o sektorze organizacji pozarządowych,
- prowadzenie działań mediacyjnych,
- dla realizacji swoich celów Federacja współpracuje z innymi organizacjami pozarządowymi, organami administracji państwowej i samorządowej oraz wszelkimi osobami i instytucjami o podobnych celach działania,
- Federacja realizuje swoje cele statutowe także poprzez inne formy dozwolone prawem.
§ 4
„Federacja może prowadzić działalność odpłatną pożytku publicznego zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Działalność odpłatna może być prowadzona w zakresie:
- działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
- ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 160 i 138);
- promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
- działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
- działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
- działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
- nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
- działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
- promocji i organizacji wolontariatu;
- rewitalizacji;
- działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego w zakresie tej działalności.
Rozdział 3
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 5
Członkowie Federacji dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków wspierających,
§ 6
- Członkiem zwyczajnym może być każda organizacja pozarządowa posiadająca swoje struktury na terenie Opolszczyzny, która złoży pisemną deklarację przystąpienia do Federacji, zobowiąże się do przestrzegania Statutu Federacji i Kodeksu Etycznego oraz zostanie przyjęta uchwałą Zarządu.
Członek zwyczajnym może być jedynie organizacja pozarządowa w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. - Członek Federacji jest reprezentowany przez pisemnie upoważnioną do tego osobę fizyczną.
- Wszyscy członkowie Federacji mają prawo do zmiany, w dowolnym terminie, osoby reprezentującej ich na Walnym Zebraniu.
§ 7
- Przyjęcie członka zwyczajnego Federacji następuje na pisemny wniosek zainteresowanej organizacji w drodze uchwały Zarządu Federacji na najbliższym posiedzeniu jednak w terminie nie dłuższym niż 90 dni od dnia złożenia deklaracji członkowskiej.
- Odmowę przyjęcia organizacji w poczet członków Federacji Zarząd ma obowiązek pisemnie uzasadnić.
- Od uchwały Zarządu zainteresowanej organizacji przysługuje odwołanie do najbliższego Walnego Zebrania.
- Odwołanie składa się za pośrednictwem Zarządu w terminie jednego miesiąca od dnia powiadomienia o podjęciu uchwały przez Zarząd.
§ 8
Członkowie zwyczajni Federacji mają następujące prawa:
- czynne i bierne prawo wyborcze do władz Federacji,
- prawo uczestniczenia w spotkaniach, imprezach i innych działaniach wynikających z realizacji celów statutowych Federacji,
- zgłaszania opinii, wniosków i postulatów do władz Federacji,
- zgłaszania kandydatów do władz,
- korzystania z pomocy Federacji na zasadach określonych przez Zarząd Federacji,
- udziału we wszystkich pracach i działaniach Federacji oraz dostępu do informacji o jej działalności,
- odwołania się od decyzji Zarządu Federacji do Walnego Zebrania.
Członkowie zwyczajni zobowiązani są do:
- brania czynnego udziału w realizacji celów statutowych Federacji,
- przestrzegania postanowień niniejszego Statutu i uchwał władz Federacji,
- regularnego opłacania składek członkowskich, w wysokości i w sposób określony przez Walne Zebranie,
- dbałości o dobre imię Federacji oraz wzrost jej roli i znaczenia.
§ 9
- Członkiem wspierającym Federację może zostać każda, również zagraniczna, osoba prawna oraz osoba fizyczna, która uznaje Statut i zasady programowe Federacji oraz zadeklaruje pomoc merytoryczną, rzeczową lub finansową dla Federacji
- Uchwałę o przyjęciu podejmuje Zarząd na wniosek zainteresowanego. W razie odmowy przyjęcia członka wspierającego stosuje się odpowiednio § 6 statutu.
§ 10
Członkowie wspierający Federację mają prawo:
- uczestniczenia w spotkaniach, imprezach i innych działaniach wynikających z realizacji celów statutowych Federacji,
- zgłaszania opinii, wniosków i postulatów do władz Federacji,
- udziału z głosem doradczym w Walnym Zebraniu.
Członkowie wspierający zobowiązani są do:
- przestrzegania postanowień niniejszego Statutu i uchwał władz Federacji,
- wywiązywania się z zadeklarowanej pomocy merytorycznej, rzeczowej lub finansowej dla Federacji,
- dbałości o dobre imię Federacji oraz wzrost jej roli i znaczenia.
- Członkowie wspierający zwolnieni są z obowiązku wnoszenia składek.
§ 11
Ustanie członkostwa następuje wskutek:
- rozwiązania organizacji członkowskiej lub utraty osobowości prawnej z innego powodu, a także w przypadku rozwiązania struktury terenowej w województwie Opolskim ze skutkiem natychmiastowym,
- wystąpienia ze Federacji złożonego na piśmie przez uprawniony organ członka Stowarzyszenia,
- wykluczenia z Federacji.
§ 12
Wykluczenie członka Federacji może nastąpić ze względu na:
- nie wywiązywanie się z przyjętych obowiązków statutowych, a w szczególności nie opłacania składek przez 12 miesięcy, od wyznaczonego terminu płatności składki,
- naruszanie postanowień statutu lub uchwał Walnego Zebrania,
- działanie na szkodę Federacji.
- Wykluczenie członka Federacji następuje w drodze uchwały Zarządu Federacji
- Od uchwały w przedmiocie skreślenia lub wykluczenia przysługuje odwołanie w terminie 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia o którym wyżej mowa do Walnego Zgromadzenia, którego uchwała jest ostateczna.
Rozdział 4
Władze Federacji
§ 13
Władzami Federacji są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
§ 14
Walne Zebranie Członków może być:
- zwyczajne,
- nadzwyczajne.
§ 15
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest, co najmniej raz w trakcie kadencji władz tj. raz na 5 lat przez Zarząd Federacji
- Zawiadomienie o terminie i porządku Walnego Zebrania Członków jest wysyłane listem poleconym lub poczta elektroniczną, albo dostarczone osobiście za potwierdzeniem odbioru na co najmniej 14 dni przed planowaną datą.
§ 16
- Nadzwyczajne Walne Zebranie może zostać zwołane z ważnych powodów przez Zarząd lub Komisję Rewizyjną.
- Zarząd jest zobowiązany zwołać nadzwyczajne Walne Zebranie Członków na wniosek, co najmniej 1/3 członków zwyczajnych Federacji.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może rozpatrywać wyłącznie sprawy, dla których rozpatrzenia zostało zwołane.
- Zawiadomienie o terminie nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków wysyłane jest listem zwykłym bądź poczta elektroniczną na co najmniej 14 dni przed planowaną datą.
§ 17
- Walne Zebranie Członków jest prawomocne, jeżeli zostało zwołane zgodnie ze Statutem.
- W Walnym Zebraniu Członków z głosem stanowiącym uczestniczą członkowie zwyczajni Federacji, reprezentowani przez upoważnionych przedstawicieli.
- Każdy członek zwyczajny dysponuje jednym głosem.
- Członkowie wspierający i honorowi oraz zaproszeni goście uczestniczą w Walnym Zebraniu Członków z głosem doradczym.
§ 18
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- uchwalanie Statutu Federacji oraz dokonywanie zmian w Statucie,
- uchwalanie regulaminu pracy Walnego Zebrania Członków,
- wybór Prezesa, oraz pozostałych członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej, w głosowaniu tajnym, chyba że Walne Zebranie Członków postanowi inaczej,
- przyjmowanie sprawozdania merytorycznego i finansowego Zarządu,
- udzielanie Zarządowi, na wniosek Komisji Rewizyjnej, absolutorium,
- powoływanie komisji eksperckich,
- uchwalanie regulaminu płatności i wysokości składek członkowskich,
- przyjęcie Kodeksu Etycznego Federacji,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
- nadawanie tytułu członka honorowego Federacji,
- podejmowanie uchwał w sprawach należących do kompetencji innych organów Federacji do momentu wyboru tych organów,
- inne sprawy nie zastrzeżone do kompetencji innych organów Federacji.
§ 19
- Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Przewodniczący Zebrania wybrany na początku obrad zwykłą większością głosów. Do momentu wyboru Przewodniczącego, obradami kieruje Prezes Zarządu, a w przypadku jego nieobecności inny członek Zarządu.
- Uchwały Walnego Zebrania Członków podejmowane są zwykła większością głosów chyba, że zapisy niniejszego Statutu stanowią inaczej.
§ 20
- Dla ważności uchwał podejmowanych przez Walne Zebranie Członków w pierwszym terminie konieczna jest obecność co najmniej 1/2 wszystkich członków zwyczajnych Federacji.
- W drugim terminie, uchwały zapadają bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania.
- Drugi termin Walnego Zebrania Członków może być wyznaczony w tym samym dniu.
- Z obrad Walnego Zebrania Członków sporządzany jest protokół, który podpisują: Przewodniczący Zebrania i protokolant.
§ 21
ZARZĄD
- Zarząd składa się z, od 3 do 7 osób w tym Prezesa, wybieranych spośród uprawnionych przedstawicieli organizacji członkowskich, przez Walne Zebranie Członków na okres pięciu lat. Członkowie Zarządu wybierają ze swojego grona Wiceprezesa, Sekretarza i Skarbnika Federacji.
- Prezes wybierany jest przez Walne Zebranie Członków w odrębnym głosowaniu.
§ 22
- Wybory członków Zarządu Federacji odbywają się zwykłą większością głosów.
- W przypadku uzyskania przez dwóch kandydatów jednakowej ilości głosów, głosowanie na nich odbywa się ponownie.
§ 23
- Posiedzenia Zarządu odbywają się co najmniej cztery razy w roku, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Posiedzenia Zarządu zwołują Prezes lub Wiceprezes.
- Posiedzenie Zarządu może zostać zwołane na wniosek co najmniej 1/3 członków Zarządu lub na wniosek Komisji Rewizyjnej.
- W posiedzeniach zarządu mogą uczestniczyć członkowie Komisji Rewizyjnej oraz zaproszeni goście.
§ 24
- Tryb zwoływania posiedzeń, pracy Zarządu i podejmowania uchwał ustala regulamin pracy Zarządu.
- Posiedzenie Zarządu jest prawomocne, jeżeli zostało zwołane zgodnie z regulaminem i bierze w nim udział co najmniej połowa członków Zarządu.
§ 25
Do kompetencji Zarządu należą:
- Reprezentowanie Federacji na zewnątrz.
- Organizowanie i nadzór nad działalnością Federacji.
- Kierowanie bieżącymi sprawami Federacji.
- Zarządzanie majątkiem i finansami Federacji.
- Podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia Federacji do innych organizacji krajowych i zagranicznych.
- Prowadzenie dokumentacji członkowskiej.
- Uchwalanie regulaminu pracy Zarządu.
- Przyjmowanie i odwoływanie członków Federacji.
- Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania.
- Składanie sprawozdań z działalności Walnemu Zgromadzeniu.
- Zatrudnianie pracowników i ustalanie wynagrodzeń.
- Zatwierdzanie sprawozdań finansowych.
§ 26
- Do ważności oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Federacji oraz udzielania pełnomocnictw wymagany jest podpis Prezesa lub podpisy 2 członków Zarządu Federacji, w tym Wiceprezesa
- Do ważności oświadczeń w zakresie praw i obowiązków niemajątkowych Federacji oraz udzielania rekomendacji wymagany jest podpis Prezesa lub Wiceprezesa.
§ 27
- Członkowie Zarządu pełnią swoje funkcje nieodpłatnie.
- Uchwały Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów. W przypadku równej ilości głosów za i przeciw głos decydujący należy do Prezesa, a przypadku jego nieobecności do Wiceprezesa.
- Uchwały Zarządu podlegają zaprotokołowaniu; protokół podpisywany jest przez co najmniej dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa lub Wiceprezesa.
- Osoby zasiadające we władzach Federacji przestają pełnić swoje funkcje w przypadku cofnięcia im upoważnienia przez organizację, którą reprezentują.
§ 28
- W przypadku ustąpienia Prezesa Zarządu Federacji, Zarząd upoważnia Wiceprezesa do pełnienia obowiązków Prezesa do czasu najbliższego Walnego Zebrania, które wybierze nowego Prezesa w trybie określonym w § 24.
§ 29
Do kompetencji Prezesa lub Wiceprezesa należy:
- reprezentacja Federacji na zewnątrz,
- zatrudnianie i zwalnianie pracowników,
- Zarząd Federacji może upoważnić osobę trzecią do reprezentowania Federacji w określonym zakresie.
- Prezes Federacji w rozumieniu Kodeksu Pracy pełni funkcję kierownika zakładu.
§ 30
KOMISJA REWIZYJNA
- Komisja Rewizyjna składa się z od 3 do 5 osób wybieranych w głosowaniu jawnym, przez Walne Zebranie na okres czterech lat spośród przedstawicieli członków zwyczajnych Federacji. Komisja Rewizyjna wybiera ze swojego grona Przewodniczącego.
- Komisja Rewizyjna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów. W razie takiej samej ilości głosów za i przeciw, decyduje głos Przewodniczącego.
§ 31
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- badanie rzetelności realizowanych zadań merytorycznych, gospodarki finansowej oraz rachunkowości Federacji,
- kontrolowanie zgodności działalności Zarządu Federacji ze Statutem i przepisami powszechnie obowiązującymi.
- Inicjowanie zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w przypadku stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków lub nie zwołanie go przez Zarząd
- Tryb swojej pracy Komisja określa w uchwalonym przez siebie regulaminie pracy Komisji Rewizyjnej.
- Członkowie Komisji wykonują swoje funkcje nieodpłatnie.
- Funkcji członka Komisji Rewizyjnej nie można łączyć z funkcją członka Zarządu.
- Uzupełnienia składu Komisji Rewizyjnej dokonuje Walne Zebranie.
Wybory członków wszystkich władz Federacji odbywają się w głosowaniu jawnym, chyba że Walne Zebranie postanowi inaczej.
Rozdział 5
Majątek Federacji
§ 32
- Majątek Federacji stanowią nieruchomości, ruchomości, prawa majątkowe, wierzytelności, fundusze i środki finansowe.
- Źródłami powstania majątku Federacji są:
- składki członkowskie,
- dochody z majątku Federacji,
- dotacje, subwencje z budżetu państwa i budżetów samorządowych, darowizny, zapisy i spadki oraz dochody ze zbiórek publicznych,
- dochody z majątku ruchomego, nieruchomego i praw niematerialnych,
- wpływy z działalności statutowej i gospodarczej,
- wpływy z tytułu prowadzenia działalności zlecanej przez organy oraz jednostki administracji publicznej,
- inne źródła prawnie dozwolone.
Rozdział 6
Działalność gospodarcza
§ 33
- Federacja może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach, określonych w odrębnych przepisach.
- Dochód uzyskany z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków Federacji.
§ 34
Federacja może prowadzić działalność gospodarczą bezpośrednio lub poprzez wyodrębnione organizacyjnie zakłady.
§ 35
Działalność gospodarczą prowadzoną bezpośrednio przez Federację organizuje i kieruje Zarząd.
§ 36
O podjęciu lub zakończeniu działalności gospodarczej decyduje Zarząd.
Rozdział 7
Zmiany Statutu i rozwiązanie Federacji
§ 38
- Zmiany Statutu jak i decyzja o rozwiązaniu Federacji wymagają uchwały Walnego Zebrania powziętej większością 2/3 głosów w obecności nie mniej niż 1/2 liczby członków uprawnionych do głosowania.
- Uchwalanie statutu lub jego zmiana, oraz rozwiązanie Federacji mogą być przedmiotem Walnego Zebrania Członków wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad Walnego Zebrania Członków.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Federacji Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzania likwidacji oraz przeznaczenia majątku Federacji.
W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji lub nie uregulowanych w statucie mają zastosowanie określone przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20. poz. 104 z późniejszymi zmianami).
§ 39
Statut oraz jego zmiany wchodzą w życie po uprawomocnieniu się stosownego postanowienia Organu Rejestrowego.
Jednolity tekst statutu uchwalony na Walnym Zebraniu Członków w dniu 10 stycznia 2020 roku.