Statut

Statut Opolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych „Razem”

Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1

  1. Opolska Federacja Organizacji Pozarządowych „Razem” zwana dalej Federacją jest stowarzyszeniem i zrzesza organizacje pozarządowe działające na terenie województwa opolskiego.
  2. Siedzibą Federacji jest Miasto Krapkowice.
  3. Federacja działa zgodnie z Prawem o Stowarzyszeniach oraz własnym statutem.
  4. Federacja reprezentuje wyłącznie swoich członków, może także działać na rzecz innych organizacji pozarządowych, instytucji publicznych, wyższych uczelni i przedsiębiorstw w zakresie budowy społeczeństwa obywatelskiego na terenie Opolszczyzny.
  5. Działalność Federacja odbywa się w oparciu o zasady: dobrowolności, partnerstwa, otwartości i suwerenności organizacji członkowskich.
  6. Terenem działania Federacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
  7. Federacja może być członkiem innych organizacji krajowych i międzynarodowych o podobnych celach statutowych.
  8. Federacja do realizacji swoich celów statutowych może otwierać biura i zatrudniać pracowników.

Rozdział 2
Cele i formy działania
§ 2

Celem Federacji jest:

  1. wspieranie i rozwój społeczeństwa obywatelskiego na terenie Opolszczyzny,
  2. realizacja zadań pożytku publicznego w obszarze:
    1. pomocy społecznej, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób;
    2. działalności charytatywnej;
    3. podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
    4. działalności na rzecz mniejszości narodowych;
    5. ochrony i promocji zdrowia, w tym zapobiegania uzależnieniom oraz HIV/AIDS;
    6. działania na rzecz osób niepełnosprawnych;
    7. promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy, a także działania na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i wykluczonych społecznie;
    8. upowszechniania i ochrony praw kobiet oraz nieletnich, a także działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
    9. działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
    10. działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
    11. nauki, edukacji, oświaty i wychowania;
    12. krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;
    13. kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;
    14. upowszechniania kultury fizycznej i sportu;
    15. ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
    16. porządku i bezpieczeństwa publiczne oraz przeciwdziałania patologiom społecznym;
    17. upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
    18. działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
    19. promocji i organizacji wolontariatu;
    20. działalności wspomagającej technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe w zakresie określonym w powyższych podpunktach,
  3. wspólne tworzenie zintegrowanego i spójnego wizerunku gmin i powiatów województwa opolskiego jako środowiska przyjaznego dla mieszkańców i wspierającego aktywność społeczną,
  4. rozwijanie współpracy i standardów działania oraz umacnianie poczucia tożsamości środowiska organizacji pozarządowych,
  5. kształtowanie sprzyjających postaw społecznych wobec organizacji pozarządowych i budowanie ich rzetelnego wizerunku, a także wspierania nowopowstałych inicjatyw i organizacji pozarządowych oraz tworzenia klimatu współpracy i zdrowej konkurencji, w celu jak najlepszego wykonywania zadań na rzecz środowiska lokalnego,
  6. stworzenie platformy informacyjnej nt. podejmowanych inicjatywach własnych poprzez stworzenie bazy pomysłów, ewidencję zasobów oraz wzajemne wspieranie się w zakresie merytorycznym, technicznym i/lub finansowym w miarę możliwości swojego potencjału,
  7. wspieranie się w miarę możliwości poprzez wzajemne, nieodpłatne użyczanie i wymianę własnych zasobów kadrowych, finansowych, materialnych np. w postaci porad prawnych, usług księgowych, udostępniania lokali i sprzętu itp. oraz tworzenie płaszczyzny do wzajemnej komunikacji, wzajemnego wspierania się w sytuacjach trudnych,
  8. godne i uzgodnione reprezentowanie interesu województw opolskiego i tworzących go jednostek samorządowych poza jego granicami poprzez realizację projektów partnerskich, ponadlokalnych i ponadnarodowych; wzajemne wspieranie się w w/w inicjatywach,
  9. działanie na rzecz partnerskiej współpracy organizacji pozarządowych z administracją publiczną wszystkich szczebli, wspieranie działalności organizacji członkowskich,
  10. reprezentacja organizacji pozarządowych należących do Federacji wobec sektora publicznego i innych środowisk,
  11. działanie na rzecz innych organizacji pozarządowych nie będących członkami Federacji, instytucji publicznych, wyższych uczelni i przedsiębiorstw w zakresie budowania relacji współdziałania z władzami publicznymi,
  12. nawiązywanie współpracy i wymiana doświadczeń z partnerami krajowymi i zagranicznymi.

§ 3


Cele i formy działania Federacji określone w § 2 realizowane są w szczególności przez:

  1. dbałość o przestrzeganie przez członków Federacji wspólnie ustalonych standardów działania, oraz zasad określonych w przyjętym przez Walne Zebranie Kodeksie Etycznym,
  2. tworzenie warunków do wymiany zarówno doświadczeń jak i zasobów, a także upowszechnianie sprawdzonych rozwiązań oraz  wprowadzenia systemu spotkań i debat w celu omawiania bieżących kwestii problemowych, służących określeniu celów i form współpracy, prowadzonych w duchu wzajemnego szacunku, poszanowania reguł kultury dyskusji,
  3. zbieranie informacji na temat zasad i praktyk związanych z dostępnością środków   finansowych dla organizacji pozarządowych, w tym środków pomocowych z UE,
  4. aktywne uczestnictwo w procedurach dotyczących  tworzenia prawa lokalnego, opracowywania planów, programów i strategii rozwoju lokalnego, w zakresie leżącym w polu zainteresowania Federacji i ich członków.
  5. prowadzenie działań diagnostycznych, badawczych i promocyjnych,
  6. inicjowanie działań na rzecz budowania rzetelnego wizerunku organizacji pozarządowych, w szczególności poprzez przygotowanie strategii informacyjnych dotyczących sektora organizacji pozarządowych,
  7. upowszechnianie wiedzy o sektorze organizacji pozarządowych,
  8. prowadzenie działań mediacyjnych,
  9. dla realizacji swoich celów Federacja współpracuje z innymi organizacjami pozarządowymi, organami administracji państwowej i samorządowej oraz wszelkimi osobami  i instytucjami o podobnych celach działania,
  10. Federacja realizuje swoje cele statutowe także poprzez inne formy dozwolone prawem.

§ 4

Federacja może prowadzić działalność odpłatną pożytku publicznego zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Działalność odpłatna może być prowadzona w zakresie wskazanym w paragrafie 2 niniejszego statutu.

Rozdział 3
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 5

Członkowie Federacji dzielą się na:

  1. członków zwyczajnych,
  2. członków wspierających,

§ 6

  1. Członkiem zwyczajnym może być każda organizacja pozarządowa posiadająca swoje struktury na terenie Opolszczyzny, która złoży pisemną deklarację przystąpienia do Federacji, zobowiąże się do przestrzegania Statutu Federacji i Kodeksu Etycznego oraz zostanie przyjęta uchwałą Zarządu.
    Członek zwyczajnym może być jedynie organizacja pozarządowa w rozumieniu ustawy o  działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
  2. Członek Federacji jest reprezentowany przez pisemnie upoważnioną do tego osobę fizyczną.
  3. Wszyscy członkowie Federacji mają prawo do zmiany, w dowolnym terminie, osoby reprezentującej ich na Walnym Zebraniu.

§ 7

  1. Przyjęcie członka zwyczajnego Federacji następuje na pisemny wniosek zainteresowanej organizacji w drodze uchwały Zarządu Federacji na najbliższym posiedzeniu jednak w terminie nie dłuższym niż 90 dni od dnia złożenia deklaracji członkowskiej.
  2. Odmowę przyjęcia organizacji w poczet członków Federacji Zarząd ma obowiązek pisemnie uzasadnić.
  3. Od uchwały Zarządu zainteresowanej organizacji przysługuje odwołanie do najbliższego Walnego Zebrania.
  4. Odwołanie składa się za pośrednictwem Zarządu w terminie jednego miesiąca od dnia powiadomienia o podjęciu uchwały przez Zarząd.

§ 8

Członkowie zwyczajni Federacji mają następujące prawa:

1) czynne i bierne prawo wyborcze do władz Federacji,

2) prawo uczestniczenia w spotkaniach, imprezach i innych działaniach wynikających z realizacji celów statutowych Federacji,

3) zgłaszania opinii, wniosków i postulatów do władz Federacji,

4) zgłaszania kandydatów do władz,

5) korzystania z pomocy Federacji na zasadach określonych przez Zarząd Federacji,

6) udziału we wszystkich pracach i działaniach Federacji oraz dostępu do informacji o jej działalności,

7) odwołania się od decyzji Zarządu Federacji do Walnego Zebrania.

Członkowie zwyczajni zobowiązani są do:

8) brania czynnego udziału w realizacji celów statutowych Federacji,

9) przestrzegania postanowień niniejszego Statutu i uchwał władz Federacji,

10) regularnego opłacania składek członkowskich, w wysokości i w sposób określony przez Walne Zebranie,

11) dbałości o dobre imię Federacji oraz wzrost jej roli i znaczenia.

§ 9

  1. Członkiem wspierającym Federację może zostać każda, również zagraniczna, osoba prawna oraz osoba fizyczna, która uznaje Statut i zasady programowe Federacji oraz zadeklaruje pomoc merytoryczną, rzeczową lub finansową dla Federacji
  2. Uchwałę o przyjęciu podejmuje Zarząd na wniosek zainteresowanego. W razie odmowy przyjęcia członka wspierającego stosuje się odpowiednio § 6 statutu.

    § 10

    Członkowie wspierający Federację mają prawo:

    1) uczestniczenia w spotkaniach, imprezach i innych działaniach wynikających z realizacji celów statutowych Federacji,

    2) zgłaszania opinii, wniosków i postulatów do władz Federacji,

    3) udziału z głosem doradczym w Walnym Zebraniu.

    Członkowie wspierający zobowiązani są do:

    5) przestrzegania postanowień niniejszego Statutu i uchwał władz Federacji,

    6) wywiązywania się z zadeklarowanej pomocy merytorycznej, rzeczowej lub finansowej dla Federacji,

    7) dbałości o dobre imię Federacji oraz wzrost jej roli i znaczenia.

    8) Członkowie wspierający zwolnieni są z obowiązku wnoszenia składek.

    § 11

    Ustanie członkostwa następuje wskutek:

    1) rozwiązania organizacji członkowskiej lub utraty osobowości prawnej z innego powodu, a także w przypadku rozwiązania struktury terenowej w województwie Opolskim ze skutkiem natychmiastowym,

    2) wystąpienia ze Federacji  złożonego na piśmie przez uprawniony organ członka Stowarzyszenia,

    3) wykluczenia z Federacji.

    § 12

      Wykluczenie członka Federacji może nastąpić ze względu na:

    1) nie wywiązywanie się z przyjętych obowiązków statutowych, a w szczególności nie opłacania składek przez 12 miesięcy, od wyznaczonego terminu płatności składki,

    2) naruszanie postanowień statutu lub uchwał Walnego Zebrania,

    3) działanie na szkodę Federacji.

    4) Wykluczenie członka Federacji następuje w drodze uchwały Zarządu Federacji

    5) Od uchwały w przedmiocie skreślenia lub wykluczenia przysługuje odwołanie w terminie 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia o którym wyżej mowa do Walnego Zgromadzenia, którego uchwała jest ostateczna.

    Rozdział 4
    Władze Federacji
    § 13

    Władzami Federacji są:

    1) Walne Zebranie Członków,

    2) Zarząd,

    3) Komisja Rewizyjna.

        • 14

    Walne Zebranie Członków może być:

    1) zwyczajne,

    2) nadzwyczajne.

        • 15

    1) Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest, co najmniej raz na rok przez Zarząd Federacji.

    2) Zawiadomienie o terminie i porządku Walnego Zebrania Członków jest wysyłane listem poleconym lub poczta elektroniczną, albo dostarczone osobiście za potwierdzeniem odbioru na co najmniej 14 dni przed planowaną datą.

        • 16

    1) Nadzwyczajne Walne Zebranie może zostać zwołane z ważnych powodów przez Zarząd lub Komisję Rewizyjną.

    2) Zarząd jest zobowiązany zwołać nadzwyczajne Walne Zebranie Członków na wniosek, co najmniej 1/3 członków zwyczajnych Federacji.

    3) Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może rozpatrywać wyłącznie sprawy, dla których rozpatrzenia zostało zwołane.

    4 ) Zawiadomienie o terminie nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków wysyłane jest listem zwykłym bądź poczta elektroniczną na co najmniej 14 dni przed planowaną datą.

        • 17

    1) Walne Zebranie Członków jest prawomocne, jeżeli zostało zwołane zgodnie ze Statutem.

    2) W Walnym Zebraniu Członków z głosem stanowiącym uczestniczą członkowie zwyczajni Federacji, reprezentowani przez upoważnionych przedstawicieli.

    3) Każdy członek zwyczajny dysponuje jednym głosem.

    4) Członkowie wspierający i honorowi oraz zaproszeni goście uczestniczą w Walnym Zebraniu Członków z głosem doradczym.

        • 18

    Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:

        1. uchwalanie Statutu Federacji oraz dokonywanie zmian w Statucie,
        2. uchwalanie regulaminu pracy Walnego Zebrania Członków,
        3. wybór Prezesa, oraz pozostałych członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej, w głosowaniu tajnym, chyba że Walne Zebranie Członków postanowi inaczej,
        4. przyjmowanie sprawozdania merytorycznego i finansowego Zarządu,
        5. udzielanie Zarządowi, na wniosek Komisji Rewizyjnej, absolutorium,
        6. przyjmowanie sprawozdania z działalności merytorycznej i finansowej. Nie uzyskanie absolutorium oznacza natychmiastowe odwołanie z pełnionej funkcji i pozbawia prawa kandydowania do władz najbliższej kadencji,
        7. powoływanie komisji eksperckich,
        8. uchwalanie regulaminu płatności i wysokości składek członkowskich,
        9. przyjęcie Kodeksu Etycznego Federacji,
        10. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
        11. nadawanie tytułu członka honorowego Federacji,
        12. podejmowanie uchwał w sprawach należących do kompetencji innych organów Federacji do momentu wyboru tych organów,
        13. inne sprawy nie zastrzeżone do kompetencji innych organów Federacji.
        • 19
        1. Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Przewodniczący Zebrania wybrany na początku obrad zwykłą większością głosów. Do momentu wyboru Przewodniczącego, obradami kieruje Prezes Zarządu, a w przypadku jego nieobecności inny członek Zarządu.
        2. Uchwały Walnego Zebrania Członków podejmowane są zwykła większością głosów chyba, że zapisy niniejszego Statutu stanowią inaczej.
        • 20
        1. Dla ważności uchwał podejmowanych przez Walne Zebranie Członków w pierwszym terminie konieczna jest obecność co najmniej 1/2 wszystkich członków zwyczajnych Federacji.
        2. W drugim terminie, uchwały zapadają bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania.
        1. Drugi termin Walnego Zebrania Członków może być wyznaczony w tym samym dniu.
        2. Z obrad Walnego Zebrania Członków sporządzany jest protokół, który podpisują: Przewodniczący Zebrania i protokolant.
        • 21

    ZARZĄD

        1. Zarząd składa się z, od 3 do 7 osób w tym Prezesa, wybieranych spośród uprawnionych przedstawicieli organizacji członkowskich, przez Walne Zebranie Członków na okres czterech lat.
        2. Członkowie Zarządu wybierają ze swojego grona Wiceprezesa, Sekretarza i Skarbnika Federacji.
        3. Prezes wybierany jest przez Walne Zebranie Członków w odrębnym głosowaniu.
        • 22
        1. Wybory członków Zarządu Federacji odbywają się zwykłą większością głosów.
        2. W przypadku uzyskania przez dwóch kandydatów jednakowej ilości głosów, głosowanie na nich odbywa się ponownie.
        • 23
        1. Posiedzenia Zarządu odbywają się co najmniej cztery razy w roku, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Posiedzenia Zarządu zwołują Prezes lub Wiceprezes.
        2. Posiedzenie Zarządu może zostać zwołane na wniosek co najmniej 1/3 członków Zarządu lub na wniosek Komisji Rewizyjnej.
        3. W posiedzeniach zarządu mogą uczestniczyć członkowie Komisji Rewizyjnej oraz zaproszeni goście.
        • 24
        1. Tryb zwoływania posiedzeń, pracy Zarządu i podejmowania uchwał ustala regulamin pracy Zarządu.
        2. Posiedzenie Zarządu jest prawomocne, jeżeli zostało zwołane zgodnie z regulaminem i bierze w nim udział co najmniej połowa członków Zarządu.
        • 25

    Do kompetencji Zarządu należą:

        1. Reprezentowanie Federacji na zewnątrz.
        2. Organizowanie i nadzór nad działalnością Federacji.
        3. Kierowanie bieżącymi sprawami Federacji.
        4. Zarządzanie majątkiem i finansami Federacji.
        5. Podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia Federacji do innych organizacji krajowych i zagranicznych.
        6. Prowadzenie dokumentacji członkowskiej.
        7. Uchwalanie regulaminu pracy Zarządu.
        8. Przyjmowanie i odwoływanie członków Federacji.
        9. Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania.
        10. Składanie sprawozdań z działalności Walnemu Zgromadzeniu.
        11. Zatrudnianie pracowników  i ustalanie wynagrodzeń.
        • 26
        1. Do ważności oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Federacji oraz udzielania pełnomocnictw wymagane jest współdziałanie i podpisy 2 członków Zarządu Federacji, w tym Prezesa lub Wiceprezesa.
        2. Do ważności oświadczeń w zakresie praw i obowiązków niemajątkowych Federacji oraz udzielania rekomendacji wymagany jest podpis Prezesa lub Wiceprezesa.
        • 27
        1. Członkowie Zarządu pełnią swoje funkcje nieodpłatnie.
        2. Uchwały Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów. W przypadku równej ilości głosów za i przeciw głos decydujący należy do Prezesa, a przypadku jego nieobecności do Wiceprezesa.
        3. Uchwały Zarządu podlegają zaprotokołowaniu; protokół podpisywany jest przez co najmniej dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa lub Wiceprezesa.
        4. Osoby zasiadające we władzach Federacji przestają pełnić swoje funkcje w przypadku cofnięcia im upoważnienia przez organizację, którą reprezentują.
        • 28
        1. W przypadku ustąpienia Prezesa Zarządu Federacji, Zarząd upoważnia Wiceprezesa do pełnienia obowiązków Prezesa do czasu najbliższego Walnego Zebrania, które wybierze nowego Prezesa w trybie określonym w § 24.
        • 29

    Do kompetencji Prezesa lub Wiceprezesa należy:

        1. reprezentacja Federacji na zewnątrz,
        2. zatrudnianie i zwalnianie pracowników,
        3. Zarząd Federacji może upoważnić osobę trzecią do reprezentowania Federacji w określonym zakresie.
        4. Prezes Federacji w rozumieniu Kodeksu Pracy pełni funkcję kierownika zakładu.
        • 30

    KOMISJA REWIZYJNA

        1. Komisja Rewizyjna składa się z od 3 do 5 osób wybieranych w głosowaniu jawnym, przez Walne Zebranie na okres czterech lat spośród przedstawicieli członków zwyczajnych Federacji. Komisja Rewizyjna wybiera ze swojego grona Przewodniczącego.
        2. Komisja Rewizyjna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów. W razie takiej samej ilości głosów za i przeciw, decyduje głos Przewodniczącego.
        • 31

    Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

        1. badanie rzetelności realizowanych zadań merytorycznych, gospodarki finansowej oraz rachunkowości Federacji,
        2. kontrolowanie zgodności działalności Zarządu Federacji ze Statutem i przepisami powszechnie obowiązującymi.
        3. Inicjowanie zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w przypadku stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków lub nie zwołanie go przez Zarząd
        4. Tryb swojej pracy Komisja określa w uchwalonym przez siebie regulaminie pracy Komisji Rewizyjnej.
        5. Członkowie Komisji wykonują swoje funkcje nieodpłatnie.
        6. Funkcji członka Komisji Rewizyjnej nie można łączyć z funkcją członka Zarządu.
        7. Uzupełnienia składu Komisji Rewizyjnej dokonuje Walne Zebranie.

    Wybory członków wszystkich władz Federacji odbywają się w głosowaniu jawnym, chyba że Walne Zebranie postanowi inaczej.

    Rozdział 5
    Majątek Federacji
    § 32

        1. Majątek Federacji stanowią nieruchomości, ruchomości, prawa majątkowe, wierzytelności, fundusze i środki finansowe.
        2. Źródłami powstania majątku Federacji są:
          1. składki członkowskie,
          2. dochody z majątku Federacji,
          3. dotacje, subwencje z budżetu państwa i budżetów samorządowych, darowizny, zapisy i spadki oraz dochody ze zbiórek publicznych,
          4. dochody z majątku ruchomego, nieruchomego i praw niematerialnych,
          5. wpływy z działalności statutowej i gospodarczej,
          6. wpływy z tytułu prowadzenia działalności zlecanej przez organy oraz jednostki administracji publicznej,
        1.                  h) inne źródła prawnie dozwolone.

    Rozdział 6
    Działalność gospodarcza
    § 33

        1. Federacja może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach, określonych w odrębnych przepisach.
        2. Dochód uzyskany z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków Federacji.
        • 34

    Federacja może prowadzić działalność gospodarczą bezpośrednio lub poprzez wyodrębnione organizacyjnie zakłady.

        • 35

    Działalność gospodarczą prowadzoną bezpośrednio przez Federację organizuje i kieruje Zarząd.

        • 36

    O podjęciu lub zakończeniu działalności gospodarczej decyduje Zarząd.

    Rozdział 7
    Zmiany Statutu i rozwiązanie Federacji
    § 38

        1. Zmiany Statutu jak i decyzja o rozwiązaniu Federacji wymagają uchwały Walnego Zebrania powziętej większością 2/3 głosów w obecności nie mniej niż 1/2 liczby członków uprawnionych do głosowania.
        2. Uchwalanie statutu lub jego zmiana, oraz rozwiązanie Federacji mogą być przedmiotem Walnego Zebrania Członków wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad Walnego Zebrania Członków.
        3. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Federacji Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzania likwidacji oraz przeznaczenia majątku Federacji.

    W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji lub nie uregulowanych w statucie mają zastosowanie określone przepisy ustawy z dnia 07 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach  ( Dz. U. Nr 20. poz. 104 z późniejszymi zmianami).

        • 39

    Statut oraz jego zmiany wchodzą w życie po uprawomocnieniu się stosownego postanowienia Organu Rejestrowego.

     

    Numer KRS: 0000605212